schoolonline
schoolonline

schoolonline

آموزش فارسی

                                                               به نام خدا

موصوف وصفت

اسمی را که همراه آن صفتی آمده باشد «موصوف» می‌گوییم موصوف یعنی «وصف شده» و در جمله‌ی «باد بهاری وزید.» کلمه‌ی «باد» اسم است و «بهاری» صفتی است که درباره‌ی آن توضیح می‌دهد. به ترکیب اسم و صفت، «موصوف و صفت» یا «ترکیب وصفی» می‌گویند.


نکته‌ی1: در زبان فارسی صفت بیشتر به دنبال اسم می‌آید و در این حال اسم و صفت با کسره(-ِ) یا «ی» به هم مربوط می‌شوند. مانند: درختانِ سبز، ناله‌ی موزون

نکته‌ی2: گاهی ممکن است صفت پیش از اسم واقع شود در این حالت دیگر به آخر اسم یا صفت، کسره (ـِ) یا «ی» اضافه نمی‌شود. مانند:

سبز قامت        قامتِ سبز

سپید رود        رودِ سپید

البته کلمات «سبز قامت» و «سپید رود» در اینجا یک کلمه‌ی مرکّب هستند.

موصوف (اسم)

صفتِ مفرد

موصوف و صفت

درخت

سبز

درختِ سبز

درختان

سبز

درختانِ سبز

نکته‌ی2: موصوف چه مفرد باشد و چه جمع، صفت آن همیشه مفرد می‌آید مثلاً:

 چگونه  موصوف و صفت (ترکیب وصفی) را بشناسیم؟

راه اوّل: اگر «کسره» یا «ی» بین ترکیب وصفی (موصوف و صفت) را برداریم و به آخر آن «است» اضافه کنیم، جمله دارای معنی است.

بادِ بهاری        باد، بهاری است.

بوی خوش           بو، خوش است.

راه دوّم: به صفت می‌توانیم «تر» و «ترین» اضافه کنیم اما به اسم نمی‌شود «تر» و «ترین» اضافه کرد.

زیبا        زیباتر ، زیباترین («زیبا» صفت است.)

چهره        چهره تر ، چهره ترین (از نظر معنی درست نیست پس«چهره»اسم است.)

راه سوم : در پایان یک ترکیب «ویرگول» می‌گذاریم و کلمه‌ی دوم را تکرار می‌کنیم و پس از آن فعل «است» را قرار می‌دهیم؛ اگر جمله‌ی حاصل از لحاظ مفهوم درست باشد، آن ترکیب موصوف و صفت است.

ناله‌ی موزون         ناله‌ی موزون، موزون است. (مفهوم جمله درست است پس ترکیب وصفی است.)

باد ربیع             باد ربیع ،ربیع است.(مفهوم جمله درست نیست پس ترکیب اسم واسم یا اضافی است.)

راه چهارم : موصوف معمولا «ی» می‌پذیرد مثلا در ترکیب وصفی «درختِ سبز» می‌توانیم بگوییم «درختی سبز». اما در ترکیب اضافی، اسمی که پیش از اسم یا ضمیر می‌آید، «ی» نمی‌پذیرد.مثلا در ترکیب «درختِ باغ» نمی‌توانیم بگوییم «درختی باغ».

آموزش وآزمون مهارت های  زبان فارسی ویژه ی ششم دبستان

مطالبی که  ازاین پس در این بخش می آبد نکات تکمیلی دستوری ونکته های زبانی است که به منظورافزایش دانسته هاو آمادگی ششمی ها برای شرکت در آزمون مدارس تیزهوشان ونمونه ارائه می شود.علاوه برنکته ها ،آزمون ها و ارزشیابی هایی نیزدر نظر گرفته شده که به تدریج  پیشکش می گردد. منبع اصلی کتاب تالیفی نویسنده است .

بیش‌تر بدانیم (۱)

می دانید که نهاد بخشی از جمله است که درباره‌ی آن خبر می‌دهیم و گزاره همان قسمت خبر است که درباره‌ی نهاد توضیح می‌دهد.فعل همیشه در قسمت گزاره است

در حالت معمولی، در جمله‌های فارسی نهاد در ابتدای جمله قرار می‌گیرد و چنین الگوهایی دارد.

نهاد + فعل

نهاد + ....... + فعل

نکته‌ی۱: گاهی برای تاکید روی مفهوم یا کار خاصی، نویسنده ممکن است نهاد را در ابتدای جمله نیاورد. این کتاب را احمد آورده است.

نکته‌ی ۲: قید زمان می‌تواند پیش از نهاد آورده شود. دیروز عصر بچّه‌ها به دیدن مسابقه  ی کشتی رفتند.

نکته ی ۳:گاهی در شعر یا برخی جمله‌ها جای نهاد تغییر می‌کند و در اوّل نمی‌آید مثلا در مصراع :باز به گردون رسید، ناله‌ی هر مرغ زار

که اگر آن را مرتب کنیم جمله چنین می‌شود : ناله‌ی هر مرغ زار باز به گردون رسید. که ناله‌ی هر مرغ زار «نهاد» و بقیه‌ی جمله «گزاره» است.

۱. نهاد، اسم یا گروه اسمی‌آست.

گروه اسمی، اسم یا صفتی است که پیش یا پس از اسم می‌آید.  

این کتاب / ارزشمند است.

دانش آموزان کوشا / سازندگان فردای جامعه هستند.

۲.نهاد یا گزاره ممکن است یک یا چند کلمه باشند.

نهاد

گزاره

برادرم

آمد

برادرم

چند دقیقه‌ی پیش با دوستش به مدرسه آمد.

برادربزرگم

چند دقیقه‌ی پیش دوچرخه‌اش را به خانه آورد.

3. گاهی نهاد جمله حذف می‌شود.

بر درختی نشست در راهی  چه کسی؟ می توانیم بگوییم : او (نهاد حذف شده است.)


آموزش بندنویسی به عنوان یک فعالیت پایه برای نگارش و انشا از اهمیت زیادی برخوردار است.چرا که هنگامی که دانش آموز یک بند را می نویسد،انگارانشایی را در مقیاس کوچک تر تمرین می کند.

*تفکر در باره ی موضوع و درک آن

*رعایت انسجام در بند و بین جمله ها

*خارج نشدن از موضوع وتمرکز بر آن

*رعایت آیین نگارش و کاربرد نشانه های نقطه گذاری

*درست نویسی کلمه ها و جمله ها

*رعایت تمیزی وخوانایی

همه از نکاتی است که در بند نویسی و انشا باید رعایت شود.اما دست یابی به این اهداف و سطح نوشتن نیازمند انجام فعالیت ها وکسب مهارت های پایه است که شامل موارد زیر است.

1.      داشتن دانش کافی در باره ی موضوع بند

2.      برخورداری  از واژگان پایه ی کافی (شنیداری ،گفتاری،خوانداری و نوشتاری) متناسب با پایه ی تحصیلی

3.      کسب مهارت های نوشتاری پایه (شناخت حروف ونشانه ها ،دانش ترکیب نشانه ها وساخت واژه،تبدیل جمله های گفتاری به نوشتاری ،تشخیص نظم منطقی بین تصاویرمرتبط و جمله های مربوط به یک داستان تصویری وبند)و...

پیشنهادهایی برای توفیق بیش تر در بند نویسی

1.ابتدا از پدیده هاو وسایل آشنابرای نوشتن بهره ببرید.تجربه ی مستقیم دانش آموز و فرصت دستکاری و مشاهده ی یک وسیله یا  پدیده این امکان را به او می دهد تا شناخت بیش تری کسب کندِ؛جمله های بیش تری برزبان آورد و قدرت انتخاب واژگان افزون تری داشته باشد.میوه ها ،گیاهان ،اسباب بازی ها ،وسایل شخصی وآموزشی از این نوع هستند.

2.نخست به صورت شفاهی بیان کنندودر صورت امکان ضبط شود تا فرصت بررسی و اصلاح وجود داشته باشد سپس نوشته شود.

3.جمله ها روی برگه(فیش ) یا مقوا نوشته شود تا  جابه جایی جمله ها وویرایش دربررسی مجدد به راحتی صورت گیرد و نیازی به خط خوردگی وپاک نویس نباشد تا کارنوشتن را برای مبتدیان دشوارنسازد.

4.بهتر است ابتدا نمونه ای درکلاس و با نظارت معلم انجام شود و آموز گار اطمینان یابد بچه ها روش بند نویسی را آموخته اند.

در کلاس های هوشمند استفاده از اسلاید های نمایشی (پاور پوینت )کار آموزش را آسان تر می کند.

منتطر دریافت نظرهاو تجربه های ارزشمند شما هستم .

۱.تغییر یک واژه درشعر مادرابوالقاسم حالت از سوی مولفان،چرا؟

مولفان کتاب های درسی ،رسالتی خطیر و وظیفه ای سنگین بر عهده دارند به ویژه در نظام های متمرکز آموزشی که با مخاطبان بسیار در محیط های فرهنگی  و شرایط اجتماعی گاه متفاوت روبه رو هستند

   آنان براساس سیاست های تعیین شده و راهنمای برنامه ی درسی به انتخاب و تولید و تنظیم محتوا می پردازندو انتظار دارند مجریان برنامه با تلاش و دانش و مهارت خویش اهداف برنامه را تحقق بخشند.

    گاه مجریان (معلمان  و مدرسان و مدیران ) از دلایل برخی تغییرات آگاه نیستند و مولفان نیز در جهت اطلاع رسانی و توجیه تغییرات اقدامی نمی کنند و نوعی فاصله بین این دو گروه ایجاد می گردد . به نمونه ای توجه کنید.

    در شعر مادر،سروده ی ابوالقاسم حالت که در کتاب ششم آمده است ،یک واژه تغییر یافته که دلیل تغییر مشخص نیست و در سایت دفتر تالیف و گروه زان و ادبیات فارسی نیزتوضیحی نیامده است.

مهرت برون نمی رود از سینه ام که هست

                                                این خانه ، خانه ی تو و این دل سرای تو        

که در اصل چنین بوده است:     

مهرت برون نمی رود از سینه ام که هست

                                                این سینه ،خانه ی تو و این دل سرای تو

   چند نکته را یاد آور می شوم بدان امید که به کار مولفان آید و این درنگ و دقیقه در تنظیم و تالیف دقیق تر به آن عزیزان یاری رساند.

۱. تغییر شعر شاعر ،کاری منصفانه و علمی نیست.زیرا شاعر در انتخاب واژگان برای خود دلایلی داشته است و اگر نقد و نظری داریم باید ذکر گردد.

۲. وجود این واژه احتمالا چه مشکلی ایجاد می کند که با تغییر آن رفع می گردد. مولفان حتما می دانند که این شعر سال هاست که زینت بخش کتاب های درسی است و چند نسل آن را خوانده اند. آخرین حضور شعر در کتاب فارسی سوم دبستان – پیش از تغییر کتاب های فارسی به بخوانیم و بنویسیم _ بوده که در کتاب فارسی سوم کد 9 چاپ 1380صفحه ی 87 در درسی با عنوان مادر،آمده است.

۳. با تغییر واژه ی «سینه » به «خانه »، مولفان مشبه یا طرف اول تشبیه را به مشبه به یا طرف دوم تشبیه تغییر داده اند که زیبا نیست و مجددا مشبه به جدید، خود مشبه برای «خانه ی تو »شده است.

چرا و چگونه یک درس آزادنوشته می شود؟

پرسش یاد شده ،یکی از پرسش های معلمان در جلسات وکلاس های آموزشی است ودر بررسی کتاب های بخوانیم ودرس های ازاد نوشته شده با حالت های زیر روبه روهستیم.

۱.معلم این درس را به دانش آموزان واگدار کرده تا به دلخواه داستان ،انشا ،خاطره و...ینویسندوخود در کلاس نکاتی را به عنوان فعالیت های پس از درس به آن ها دیکته کرده است.

۲.معلم خودازکتاب های مختلف داستانی وادبی یامجلات وروزنامه هانوشته یا حکایتی را انتخاب می کند واز دانش آموزان می خواهددر کتاب بنویسندو...نمونه ای از حکایت های گلستان سعدی گاه به عنوان درس آزاد تهیه شده و در دسترس سایر همکاران قرار گرفته است.

۳.گاهی درسی از کتاب های فارسی گذشته از سوی معلم انتخاب و عرضه شده است وبخشی از پرسش ها و تمرین ها نیزبه عنوان فعالیت های پس از درس و نوشتاری انتخاب گردیده است.

۴.معلم به درس آزاد به عنوان یک فرصت برای تفکر ،پژوهش و تالیف نگریسته وکلاس را به صورت یک کارگاه نگارش در اورده است و هر جلسه با مشارکت وی ودانش اموزان بخشی از آن  نوشته شده است

درحقیقت آنان به عنوان مولفان این درس در کنار مولفان کتاب فارسی وهمراه آنان هستند.تنهادراین صورت است که هدف مولفان و برنامه ریزان از پیش بینی و گنجاندن درس آزادبرآورده می شود.به نوشته ی زیر که در مقدمه ی کتاب فارسی ششم وبه بیانی مشابه در سایر پایه ها آمده است توجه کنید.

"۱۳-درس "آزاد"فرصتی مناسب برای معلم و دانش آموزاست تادر محیط کلاس و باآرامش ،با هم نوشتن راتمرین کنند.نوشتن درس آزادبه شما کمک می کندتا  مفاهیم و مطالب ضروری متناسب با منطقه ی خود رابادر نظرگرفتن فصول کتاب در کلاس درس طرح کنید.این انعطاف پذیری کتاب به شمافرصت می دهدتا کمبودهای احتمالی راجبران کرده،در برنامه ریزی درسی و تالیف بخشی از محتوای کتاب مشارکت داشته باشید."

پس نکات قابل توجه در تالیف درس آزاد عبارتند از

۱.موضوعات تعیین شده متناسب با موضوع همان فصل کتاب باشد.

۲.باضرورت هاونیازهای فرهنگی ،اجتماعی محلی و دانش آموزان مرتبط باشد.مثلا اگر در س آزاد در فصل بهداشت است ،مسائل بهداشتی مدرسه و اجتماع و...مناسب است.

۳.همان تعداد ساعتی که برای تدریس یک درس درنظر می گیریم برای درس آزاد نیز لازم است وحتی می تواندافزوده شود.

۴.موضوع می تواند در بعضی پایه ها با نظردانش اموزان تعیین گرددوگاه چند موضوع در یک زمینه باشد و هر گروه یکی را انتخاب کند .(تشخیص نوشتن درس با چند موضوع در گروه ها برعهده ی معلم است.)

۵.دانش آموزان در باره ی موضوع تعیین شده به مطالعه و گرد آوری اطلاعات می پردازندوروز تعیین شده به کلاس بیاورند.

۶.پس از بحث و گفت وگو در کلاس و گروه ها،دانش آموزان نظر خود را می گویند و نکات مهم روی تابلو نوشته می شود.(فضای کافی برای نوشتن باید فراهم شودیا روی مقواخوانا و درشت نوشته شود تا همه ببینند.در کلاس های طرح هوشمند می تواند جملات تایپ گردد.)

۷.آخرین مرحله ویرایش نوشته ها ،پیوند آن ها با هم و تهیه ی متن نهایی است.این متن به وسیله ی همه در کتاب نوشته می شود.

توجه :معلم متناسب با فعالیت کلاسی ووقت،هر جا لازم بداند ادامه ی فعالیت را به جلسه ی بعد موکول کند.  

در این باره با استفاده از تجربیات ارزنده ی شما باز هم سخن خواهیم گفت.


تهیه و تنظیم:امیررضا رضازاده

کتاب

                                                      به نام خدا


امروز کتابی زیبا برای دانلود گذاشته ام که با وجود صفحات بسیار کم خود مطالب جالبی دارد در این کتاب 9 جشنواره یا مسابقه و جوایز ریاضی جهان توضیح داده شده.




تهیه و تنظیم:امیررضا رضازاده                                                                                                                                                                       


سریع ترین گل دنیا

                                                   به نام خدا



اگر به فوتبال علاقه مند هستید حتما این گل رو دانلود کنید .



تهیه و تنظیم:امیررضا رضازاده                                                                                                                                                              

شهید هاشمی نژاد

                                                  به نام خدا

سلام امروز می خواهم درباره ی شهید هاشمی نژاد صحبت کنم.



این مرد بزرگوار درپنچم مرداد ماه 1311 در استان مازندران چشم به جهان گشود؛مردی با ایمان و تنگدست بوده است وی از سال1341 شروع به کار مهم خود کرد و تا لحظه ی شهادت در راه اسلام زحمت کشید.صبح هفتم مهر ماه 1360 بر اثر ترور گروه منافقین این مرد بزرگ به تاریخ پیوستتا تنها الگویی بزرگ برای ما باقی بماند.

یادش شاد و روحش گرامی باد.
تهیه و تنظیم:امیررضا رضازاده

فناوری روبات سخنگو

                                                            به نام خدا


روبات سخنگو یاRobotalk  ساخت شرکت اوکامورا(okamora) ژاپن روباتی هوشمند است که تقریبا از دوربین(2مگاپیکسل)،میکروفون،بلندگو و.... ساخته شده است.


این روبات می تواند:
1-در اینترنت جستجو کرده و پاسخ سوال هایی مثل ساعت چنده رو بدهد.
2-خوش آمد گویی کند.
3-تاریخ های مهم کاری یا خصوصی را برای شما به خاط بیاورد و یادآوری کند. 
4-اگر دوست دارید راجع به موضوعی هرروز اخبار جدیدی کسب کنید آن موضوع را در آن ذخیره می کنید و روبات سخنگو برای شما هر روز اخبار جدید این موضوع را می دهد.
5-این روبات می تواند سخنرانی را به طور شفاهی پخش کند
6-قابلیت پخش ویدئو و موزیک راهم دارد

خرید این روبات کار آسانی نیست زیرا از قیمت زیادی برخورددار است و فکر نمی کنم در ایران وجود داشته باشد.
تهیه و تنظیم:امیررضا رضازاده